دانلود(تحقیق در مورد حجاب ، اعصار و ادیان )

تحقیق در مورد حجاب , اعصار و ادیان ,حجاب , اعصار و ادیان,دانلود تحقیق در مورد حجاب , اعصار و ادیان ,حجاب,,اعصار,و,ادیانتحقیق در مورد حجاب ، اعصار و ادیان |1563532|apb42089550|
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان تحقیق در مورد حجاب ، اعصار و ادیان هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 22 صفحه

قسمتی از متن .doc :

فهرست مطالب :

عنوان : صفحه :

پیشینه حجاب 1

حجاب در عصر ابراهیم خلیل 3

حجاب در قوم یهود 4

حجاب در عصر جاهلیت 4

حجاب در روم 4

حجاب در یونان 5

ریشه یابی کلمه حجاب 5

معنای اصطلاحی حجاب 7

حجاب تکلیف شرعی زنان است 8

منابع 15

پاورقی ها 17

پيشينه حجاب

«يا بنى آدم قد انزلنا عليكم لباسا يوارى سَوْاتكم و ريشا و لباس التقوى ذلك خير ذلك من آيات اللّه‏ لعلكم يذكرون.»(1)بررسى تاريخ زندگى بشر به دو طريق ممكن است : 1- گذشته انسان را از جهت مادّى يعنى سير تكاملى انسان رااز حيث چگونگى توليد و صنعت مطالعه كنيم 2- گذشته انسان را از جهت رشد معنوى ، يعنى عروج و هبوط انسان‏ها در مسير كسب صفات متعالى ، از آغاز خلقت تاكنون در پرتو هدايت‏هاى پيامبران خدا مورد بررسى قرار دهيم . رنسانس و انقلاب صنعتى اروپا همه چيز را دگرگون كرد و توجه بشر را از علوم عقلى به سوى علوم تجربى و حسى سوق داد و به جاى فلسفه و جهان بينى الهى ، فلسفه و جهان بينى مادى را مطرح كرد و به جاى اخلاق و مفاهيم با ارزش معنوى و الهى ، مفاهيم اومانيستى را مطرح كرد. در تاريخ نيز به جاى بررسى و تحقيق درباره رشد معنوى انسان‏ها ، بررسى تاريخ رشد و تكامل ابزار توليد را جايگزين كرد.امروز وقتى اسمى از تاريخ به ميان مى‏آيد ، مقصود از آن تاريخ تمدن است و مقصود از تاريخ تمدن ، تاريخ ابزار و توليد و رابطه آن با انسان‏هاست . از اين‏رو ، دوره‏هاى تاريخ را بر اساس مبانى مادى نامگذارى كرده‏اند. حجاب ، امرى معنوى و در بر دارنده حيا و عفّت انسان‏ها است . مقصود از حجاب اين است كه در وجود و فطرت پيشينه حجابزنها نيرويى است به نام حيا كه او را در مقابل مردان اجنبى به عفت و پاكدامنى دعوت مى‏كند . از آن جا كه اديان الهى منطبق با فطرت انسان‏ها هستند ، پوشش انسان‏ها نيز ريشه در فطرت و خواست درونى دارد.

پس پوشش زن واكنش است كه زنها بر اثر يك نيروى درونى و فطرى به نام حيا ، در مقابل مردان اجنبى از خود نشان مى‏دهند ؛ مثل واكنش سرخ شدن صورت انسان‏ها هنگام خجالت . قرآن كريم مى‏فرمايد: وقتى كه آدم و حوا از بهشت هبوط آمدند ، به دنبال ساترى از برگ درختان مى‏گشتند ،(2) كه فطرى بودن پوشش را مى‏رساند.آثار به جامانده از انسان‏هاى اوليه نشانگر اين است كه حجاب پيشينه‏اى به درازاى تاريخ دارد و اختصاص به اسلام ندارد . نقش برجسته‏اى كه در تل العمارنه (در استان اسيوط مصر) موجود است و مربوط به چهارده قرن قبل از ميلاد است ، تصوير ملكه «نفرتى تى» و دخترش را نشان مى‏دهد كه هر دو پوشش به تن دارند.(3)نقش برجسته‏اى كه مربوط به چهارده قرن قبل از ميلاد است ، تصوير فرعون مكاريتوس و يك زن و دخترش را نشان مى‏دهند كه هر سه ، قسمت پايين بدن را پوشانيده‏اند.(4)در تصويرى از يك نقاش مصرى كه با توجه به اهرام سه گانه مصر ، قدمت آن به سه هزار سال قبل از ميلاد مى‏رسد ، دختران تمام بدن خود و پسران نيمه پايين بدن را پوشانده‏اند .(5)نقش برجسته‏هاى معبدهاى كارناسوس در موزه بريتانيا ، كتيبه معبد زئوس موزه برلين و مجسمه كاونارنس در موزه ناپل ، همگى نشان دهنده پوشش زنان در قبل از اسلام است . در هر كدام از اين موزه‏ها مجسمه‏هايى از زنان با پوشش كامل وجود دارد كه قدمت آن‏ها به سه هزار سال قبل از ميلاد مى‏رسد .(6)از اين تصاوير و نقاشى‏ها معلوم مى‏شود كه اصل حجاب قبل از ظهور اسلام بوده و اسلام تنها حدّ و مرز آن را مشخص كرده است.اسلام اين عادت قديمى را كه از اعتدال بيرون بوده ، مثل بسيارى از عادات ديگر ، اصلاح و تعديل نموده و جزء فريضه دينى قرار داده است . به گواهى تاريخ ، زنان در يونان ، روم ، مصر و ايران باستان ، به ويژه زنان شهرنشين و زنان طبقه اشراف ، خود را مى‏پوشانيدند و از نظرها دور نگه مى‏داشتند. در يونان، زن هنگامى كه از خانه بيرون مى‏آمد بدن و صورت خود را مى‏پوشانيد . زنان آشورى به حجاب، بدن و صورت و سر عادت داشتند.در روم شرقى (بيزانس) ، حجاب شديدتر رواج داشت . در ميان اروپائيان نيز حجاب معمول بود.در روسيه ، حجاب تا هنگام سلطنت پطر كبير معمول بود و در اثر كوشش و مداخله وى حجاب برداشته شد . در ايران ، زنان اشراف بسيار كم از منزل خود بيرون مى‏رفتند و سخت به حجاب عادت كرده بودند.حجاب از دير زمان ، جزء عادات و آداب ملل متمدن جهان بوده است و اسلام آن را به صورت مناسب ، موافق با مصالح اجتماعى و حكم مذهبى قرار داده است.(7)حجاب در عصر ابراهيم خليلدر كتاب مقدس تورات آمده است ابى ملك جرار ، پادشاه فلسطين ، به سارا ، زن حضرت ابراهيم عليه‏السلام گفت: به ابراهيم هزار مثقال نقره دادم تا براى تو و همراهانت پرده چشم بگيرد.(8)

فرانكس ، مفسر آمريكايى تورات ، در تفسير اين آيه مى‏گويد : ابى ملك پول بسيار به ابراهيم ، شوهر سارا ، داد تا اين كه براى سارا نقاب بخرد كه به صورت خود ببندد و جمال خود را ، كه محل خوف ابراهيم عليه‏السلام بود ، از تمام سكنه آن جا بپوشاند و هر جا مى‏رود با نقاب باشد.(9)علت نقاب نداشتن سارا اين بود كه حضرت ابراهيم خليل عليه‏السلام را نمرود دوّم «بى لباس» از بابل بيرون كرد وآن حضرت نتوانست نقاب و لباس درست براى سارا همسرش تهيه كند.(10)