دانلود(بررسی سیر تاریخی اسطوره ی قربانی در ادیان و تمدن های مختلف و تحلیل ریشه های آن در مثنوی مولانا)

بررسی سیر تاریخی اسطوره ی قربانی در ادیان و تمدن های مختلف و تحلیل ریشه های آن در مثنوی مولانابررسی سیر تاریخی اسطوره ی قربانی در ادیان و تمدن های مختلف و تحلیل ریشه های آن در مثنوی مولانا|30019207|apb42089550|
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان بررسی سیر تاریخی اسطوره ی قربانی در ادیان و تمدن های مختلف و تحلیل ریشه های آن در مثنوی مولانا هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

فرمت فایل: word



تعداد صفحات: 360









فهرست



چکیده



فصل اول



کلیات طرح



1 – 1 بیان مسأله



1 – 2 اهداف تحقیق



1 – 3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه ی انتخاب آن



1 – 4 سؤالات و فرضیه های تحقیق



1 – 5 مدل تحقیق



1 – 6 تعاریف عملیاتی متغیر ها و واژه های کلیدی



1 – 7 روش تحقیق



1 – 8 قلمرو تحقیق



1 – 9 جامعه و حجم نمونه



1 – 10 محدودیت و مشکلات تحقیق



فصل دوم



متدولوژی تحقیق



2 – 1 روش تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها



2 2 مندرجات تحقیق



فصل سوم



مطالعات نظری و پیشینه تحقیق



3 – 1 مطالعات نظری



3 – 2 پیشینه ی تحقیق



3 – 3 مبانی نظری پژوهش



فصل چهارم ؛ اسطوره ی قربانی



گفتار اول : کلیات قربانی



4 – 1 – 1 مقدمه



4 – 1 – 2 لغت قربانی



4 – 1 – 3 آیین قربانی



4 – 1 – 4 انواع قربانی



4 – 1 – 5 اهداف قربانی



4 – 1 – 6 اشکال تعدیل یافته ی قربانی



4 – 1 – 7 سابقه ی قربانی



پی نوشت



گفتار دوم : خاستگاه اسطوره ی قربانی



4 – 2 – 1 مقدمه



4 – 2 – 2 قربانی " تیامت " در اساطیر آسیای غربی



4 – 2 – 3 قربانی " پان گو " در اساطیر چین



4 – 2 4 قربانی " ایزانامی " در اساطیر ژاپن



4 – 2 5 قربانی " پوروشا " در اساطیر هند



4 – 2 6 قربانی " اورانوس " در اساطیر یونان



4 – 2 – 7 قربانی " یمیر " در اساطیر اسکاندیناوی



4 – 2 – 8 قربانی موجودی عظیم الجثه در اساطیر آمریکای لاتین



4 – 2 9 قربانی دیوان در اساطیر مانوی



4 – 2 – 10 قربانی " زروان" در اساطیر زروانی



جابجایی کیومرث با غول خدای نخستین



پی نوشت



فصل سوم : تجلی اسطوره ی قربانی در جوامع برزگری



4 – 3 – 1 مقدمه



4 – 3 – 2 قربانی ایزد نباتی



4 – 3 – 3 قربانی ایزد نباتی در آسیای غربی



4 – 3 – 4 قربانی ایزد نباتی در هند



4 – 3 – 5 قربانی ایزد نباتی در ایران



پی نوشت



گفتار چهارم : آیین قربانی در تمدن های مختلف



4 – 4 – 1 مقدمه



4 – 4 – 2 آسیای غربی( تمدن سومر و بابل و ... )



4 – 4 – 3 آمریکای لاتین (آزتک ، اینکا ، مایا )



4 – 4 – 4 مصر باستان



4 – 4 – 5 یونان باستان



4 – 4 – 6 روم باستان



4 – 4 – 7 چین کهن



4 – 4 – 8 عرب جاهلی



4 – 4 – 9 آریایی



4 – 4 – 10 عیلامی



پی نوشت



گفتار پنجم



4 – 5 – 1 مقدمه



4 – 5 – 2 دین زرتشتی



4 – 5 – 3 مهر پرستی



4 – 5 – 4 دین یهود



4 – 5 – 5 دین مسیح



4 – 5 – 6 دین اسلام



انواع قربانی در اسلام



اهداف قربانی در اسلام



قربانی اسماعیل (ع) در قرآن



تفسیر قربانی اسماعیل (ع)



اشکال تعدیل یافته ی قربانی در اسلام



داستان یعقوب و ارتباط آن با اشکال قربانی



داستان یونس و ارتباط آن با اشکال قربانی



پی نوشت



فصل پنجم : قربانی در عرفان



5 – 1 – 1 مقدمه



5 – 1 – 2 قربانی جسم



5 – 1 – 3 قربانی نفس یا فنا



5 – 1 – 4 مراتب قربانی نفس ( نفس )



5 – 1 – 5 بقا نتیجه ی قربانی نفس



5 – 1 – 6 مراحل سلوک



5 – 1 – 7 مراتب نفس



5 – 1 – 8 ریاضت ، شکلی از قربانی



5 – 1 – 9 شرایط ریاضت



5 – 1 – 10 سرچشمه ی ریاضت های افراطی ؛ اشکال قربانی در آیین تشرف



5 – 1 – 11 اعمال قلندری



5 – 1 – 12 انواع مرگ عرفانی



5 – 1 – 13 نقش پیر در قربانی نفس



5 – 1 – 14 عشق ، محرک قربانی



5 – 1 – 15 شهادت ( بهترین نوع قربانی )



5 – 1 – 16 قربانی نفساز دیدگاه روانشناسی



5 – 1 – 17 تجلی قربانی در حماسه



فصل ششم : قربانی در مثنوی



6 – 1 – 1 مقدمه



6 – 1 – 2 اسطوره ی آفرینش



6 – 1 – 3 زندان های انسانی



6 – 1 – 4 نکوهش زندان دنیا



6 – 1 – 5 ربانی جسمانی



6 – 1 – 6 قربانی نفسانی یا مرگ اختیاری ( فنا )



6 – 1 – 7 قربانی حیوانی



6 – 1 – 8 قربانی صفات ؛ تبدیل صفات ذمیمه به حسنه



6 – 1 – 9 قربانی کننده ی حقیقی



6 – 1 – 10 نقش پیر یا شمن در مراسم قربانی



6 – 1 – 11 عنایت



6 – 1 – 12 انواع تعدیل یافته ی قربانی ( ریاضت )





چکیده



مطالعات و پژوهش های حوزه ی علوم انسانی و تاریخ بویژه در دهه های گذشته رابطه ی بین اقوام و فرهنگ های مختلف را بیش از پیش به هم نزدیک کرده است . این نزدیکی به خاطر تشابهات روحی نوع بشر است . به آن معنا که انسانها در ادوار مختلف بن مایه های فکری ، سوالات کلیدی ، دغدغه های ذهنی و در بعضی موارد حتی اعتقادات مشابه داشتند . در این میان یکی از حوزه های وسیع مطالعاتی که بسیار مورد توجه قرار گرفته اسطوره شناسی است . اسطوره ، جهان متصور انسان بدوی و آبشخور اصلی تفکرات بشر بوده است . تفکراتی که اگرچه در طول هزاره ها بسیار دگرگون شده اند ، اما با کمی دقت در آنها همچنان می توان ردپایی از اساطیر نخستین را یافت . یکی از اسطوره های بسیار قوی و مؤثر در میان جوامع مختلف " اسطوره ی قربانی " است . ماهیت این اسطوره از تفکر انسان بدوی نسبت به آفرینش جهان نشأت می گیرد . بدوی اعتقاد داشت جهان مادی از کشته شدن و در نتیجه تجزیه ی یک غول خدای اولیه پدید آمده است . یعنی تکثیر یک موجود واحد . لذا در این راستا و برای بازگشت به اصل و رسیدن به مقام قرب ، در یک مراسم آیینی ، انسان باید همانند خدایش به شکلی فجیع قربانی شود تا با فنا و پیوستن به هستی با حقیقت واحد یکی گردد . هرگاه این چرخه کامل شود یعنی از کثرت دوباره به وحدت بازگردد ، انسان به تکامل رسیده است . وجود این اسطوره در میان اقوام مختلف و حتی ادیان گوناگون و نحوه ی اجرای تقریباً مشابه این آیین نشان از اهمیت این اسطوره دارد . به طوری که بر اثر مرور زمان این اسطوره نه تنها از بین نرفت بلکه به شکلی تعدیل یافته در میان اقوام باقی ماند . پیامبران و مصلحان اجتماعی سعی کردند تفکر قربانی ، یعنی جدا کردن عزیزترین چیز از فرد در راه خدا را زنده نگه دارند و در عوض شکل ظاهری قربانی انسانی را به انجام قربانی های حیوانی و سپس به انجام اعمال مذهبی تغییر دهند . وجود اعمال مذهبی همچون نماز و روزه،انفاق و حتی ذکر و زاری به درگاه الهی و اظهار عجز در برابر قدرت او تماماً از این نمونه اند.در این میان حوزه ی عرفان به دلیل ظرفیت مناسب خود برای پرورش هر اندیشه ای که به دنبال کمال است ، بستر خوبی برای گسترش و پرورش این اسطوره بود و مولوی به عنوان یکی از بهترین عرفای شناخته شده از کسانی است که به این اسطوره و اشکال مختلف تعدیل شده ی آن در قالب مفاهیم عرفانی پرداخته است .



در این پژوهش به بررسی سیر تاریخی این اسطوره در ادیان و تمدن های مختلف و تحلیل ریشه های این اسطوره در مثنوی معنوی مولانا پرداخته شده است .