دانلود(ادیان کثرت یا حصر)

ادیان کثرت یا حصر|50683689|apb42089550|
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان ادیان کثرت یا حصر هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

حجم فایل : 82.0 KB
نوع فایل : پاور پوینت
تعداد اسلاید ها : 25
بنام خدا ؟ سه نظریه:
الف) پلورالیسم
ب)حصر گرایی
ج)شمول گرایی مقدمات بحث ظهور اديان مختلف در طول تاريخ در گروه الهي و بعدي
عقايد مشابه در بين اديان
تاثير اديان در يك ديگر : به خصوص در اديان الهي
اعمال مشابه در اديان : مسيحيت و هند : مائده آسماني
تاكيد بر معنا و گوهر در اديان به جاي صدف و ظاهر
مقدمات بحث ادعاي حصر از جانب تمامي انبياء : تبليغ نمودن
همه اديان قابليت تحول و كار كرد مثبت در پيروان خود داشته اند
‌مسلمان واقعي نه ظاهری
سوال در روش رفتار پيروان ساير نیست
نكته : تكثر اديان غير از كثرت گرایي است
-تكثر اديان واقعيت خارجي
-كثرت گرایي نظريه فلسفي در تبيین اين واقعيت خارجي است سوال اساسی بحث آیا همه ادیان راه رستگاری هستند یا تنها یک دین راه رستگاری است؟


آیا تنها یک دین نجات بخش است یا همه ادیان چنین هستند ؟ پلورالیسم 1- معرفی نظریه
2-تاریخچه
3-علل ظهور
4- ادله
5- نقد ادله پلورالیسم معرف مبدع نظریه: جان هیک : متولد 1922 انگلستان

1940 وارد کلیسای پروتستان شد
شرکت در جنگ جهانی دوم
ورود به سلک روحانیت و 3 سال در سلک کشیشان
استاد فلسفه در دانشگاه بیرمنگام/کالیفرنیا و پرینستون
پذیرش و ایمان عمیق او به مسیحیت که بعدا با اندیشه ای فلسفی او تعدیل شد
نقض بعضی از اعتقادات مهم مسیحیت هم چوم تثلیث/تجسد و الوهیت مسیح
کتب مختلف او در باب ادیان در ایران: فلسفه دین، بعد پنجم
اول بار در 1963 نظریه را در مقاله ای با عنوان : دعاوی متعارض ادیان در باب نیل به حقیقت مطرح نمود. اقسام کثرت گرایی:
ديني
فرهنگي : نفي هر گونه رجحان و پذيرش همه فرهنگها
سياسي ( تساهل ،‌تسامح ) تكثر احزاب
اخلاقي: نفي ارزشهاي ثابت
معرفتي
وجه مشترك : نفي هر گونه رجحان و مرجع داوري ،‌نسبي انگاري معرفت شناس پلورالیسم بررسی کثرت گرایی:
بررسی علل
بررسی دلایل :

درون دینی
برون دینی علل کثرث گرایی: (بروس کوئین)
1- خستگي از جنگ هاي مذهبي
2- گسترش مطالعه اديان در غرب
3- لزوم همزيستي پيروان اديان در غرب دلیل برون دینی (کارکرد تحول گرایی در ادیان:جان هیک) رستگاری(نجات):رسیدن از خود محوری به خدا محوری است
همه ادیان توان این تحول را دارا هستند
نتیجه :همه ادیان راه رستگاری هستند نقد دلیل جان هیک این استدلال پذیرفتنی نیست :
خدا در ادیان مشترک لفظی است :یک لفظ با معانی گاه کاملا متضاد
اگر اینگونه باشد حتی ادیان غیر توحیدی و بت پرستی نیز رستگار ی هستند. جواب جان هیک نقطه نظر های متفاوت :توصیف های متفاوت.
نومن (واقع)و فنومن(واقع نما):اختلاف ادی...